Sabtu, Disember 18, 2010

MENGENAL DIRI – BAH. 2

 Apa Maksud Dibuka   ( dilahirkan ).

1. Terbuka Sendiri.
  • Mengikut pengalaman saya sendiri, saya telah berjumpa dengan 5 insan yang terbuka (terlahir) Diri Sebenar Dirinya, dan keterbukaan Diri ini diperdapatkannya pada  satu hari mereka berdoa dan tiba-tiba jari jemari mereka mula menimbulkan satu rasa,  di dalam badan mereka terdapat satu rasa dan perasaan, dan tangan mereka seolah menolak atau bergerak perlahan-lahan. Mereka yang mendapatkannya dengan cara ini selalunya tidak mengetahui dan faham apakah yang terjadi sebenarnya. Mereka perlukan penerangan dan penjelasan dari orang-orang yang lebih mengetahui akan ilmu ini. Mereka yang mendapat cara ini selalunya yang beramal dengan kaedah Tarikat.

2. Membuka dengan sendiri.

  • Ini boleh dilakukan dengan berdoa untuk dilahirkan Diri Sebenar Diri itu, dan ada juga yang berjaya di izinkan Allah

3. Dibukakan oleh Guru yang berpengalaman
  • Untuk ini pelajar atau mereka yang ingin dibuka perlu duduk di hadapan guru dan akan berzikir bersama sama sehingga Diri itu lahir, dengan izin Allah
Kebanyakan orang akan mempelajarinya mengikut cara ke 3 iaitu dengan dibukakan atau dilahirkan Diri sebenar Diri itu melalui Guru yang membukakannya. Selalu kita mendengar orang berkata zahir dan batin, luar dan dalam, jiwa dan raga, tapi cuba kita renungkan, adakah kita faham apa yang kita katakan?

Kita sebenarnya mempunyai 2 aliran:

1. Aliran Zahir atau Jasmani
  • Aliran ini bertitik-tolak dari bekerjanya Jantung kita. Dan ianya mengaliri keseluruh batang tubuh kita, dan isi kepada aliran zahir ini ialah Darah.
2. Aliran Batin atau Rohani
  • Aliran ini berisikan daya hidup yang pangkalnya dari "Hidup" yang mengaliri aliran tertentu seperti aliran Jasmani, cuma bezanya aliran ini ialah cahaya kehidupan dan ianya berupa  arus eletrik. Ini telah dibuktikan oleh ahli sains dari Cina di mana mereka berjaya mengambil gambar arus eletrik yang mengalir dalam badan manusia ini.

DIRI
  • Ianya duduk di dalam jasad 
  • Rupanya sama saperti jasad tapi ghaib
  • Dia lah yang Menghidupkan kita
  • Punca tenaga
  • Ia serba tahu kerana datang dari yang Maha Tahu
  • Dialah yang mengenal Allah kerana dia berasal dari sana


KEHIDUPAN KITA DI DALAM

"Diri" inilah sebenarnya kehidupan kita yang hidup di dalam jasad dan sememangnya kehidupan kita bermula dari dalam badan kasar kita ini, dia mengisi kehidupan kita dan meliputi keseluruhannya, dan ditutup serta dibatasi dengan bulu dan kulit kita, dimana bagi orang luar atau orang nyata, kehidupan di dalam ini negatif kerana tidak nyata. Tetapi kalau kita mau tau dan mau cuba memahami bahawa sebenarnya, perbetulkanlah kehidupan dalaman kita ini dahulu dan dengan sendirinya kehidupan luaran kita akan sempurna... Insyaallah.

Oleh itu kenalilah Diri Sebenar Diri anda dan insyaallah kenal lah ia akan Tuhannya saperti Sabda Nabi junjungan kita" Barang siapa mengenal Diri nescaya kenal lah ia akan Tuhannya"

2 ulasan:

  1. nice sharing, rasanya macam terbuka sket fikiran ni..TQ

    BalasPadam
  2. sy cuma berkongsi apa yg sy temui dn sy rasa patut dikongsikan bersama rakan2... Harap ianya membawa manfaat kepada kita semua... Terima kasih kerana sudi membaca...

    BalasPadam