Khamis, Januari 20, 2011

Petua Islam: Pesanan Rasulullah Tentang Kesihatan

Kesihatan merupakan nikmat yang sangat besar dalam hidup dan mesti dijaga dengan seelok-eloknya. Bila kesihatan terjejas, nescaya prestasi dalam lapangan hidup yang lain pun sedikit sebanyak akan turut terjejas. Nabi Muhammad s.a.w. selalu berpesan kepada umatnya agar menjaga kesihatan sebagai langkah mencegah penyakit, supaya kita dapat membuat amal kebajikan yang sebanyak-banyaknya. Berikut adalah antara pesanan Rasulullah dalam hal penjagaan kesihatan.

1.Allah tidak menjadikan penyakit melainkan dijadikan juga ubatnya, kecuali ajal. Firman Allah bahawa sesiapa yang hidupnya menurut petunjuk al-Quran akan lanjut usianya.

2.Asal segala penyakit ialah sejuk. Oleh kerana itu, makanlah apabila perlu dan jangan makan jika tidak perlu. Maksudnya janganlah kita masih makan sedangkan kita dalam keadaan kenyang.

3.Perut itu rumah penyakit dan puasa itu raja segala ubat. Jadikanlah puasa itu kebiasaan anda.

4.Pada pandangan Allah, makanan yang paling baik ialah makanan yang dimakan beramai-ramai.

5.Makan seorang diri semasa sarapan pagi ialah makan dengan syaitan, makan dengan seorang lain ialah makan dengan raja yang zalim, makan dengan dua orang yang lain ialah makan dengan para Nabi. Maksudnya di sini hidup bersosial adalah sangat ditekankan dan seelok-eloknya makanlah bersama-sama keluarga atau sahabat-sahabat dalam suasana yang harmoni.

6.Biarkanlah makananmu agak sejuk sebelum memakannya, kerana makanan yang panas (terlampau panas) itu tidak berkat.

7.Apabila makan, tanggalkanlah kasutmu kerana dengan itu kakimu lebih rehat. Inilah nasihat yang baik.

8.Ada keberkatan pada makanan di tengah pinggan. Oleh itu mulakanlah makan makanan yang di tepi pinggan dahulu, bukan mula dari tengah. Maksudnya hendaklah kita jangan tamak dengan menerkam makanan yang di tengah (ditengah biasanya diletakkan lauk yang sedap tu..)

9.Ada keberkatan dalam tiga perkara iaitu sarapan pagi, roti dan sup.

10.Berus gigi dengan “miswak” (kayu sugi) selepas makan dan berkumur-kumur kerana kedua-dua amalan ini ialah penjaga gigi.

11.Gunakan miswak kerana amalan ini datang dari kebersihan, kebersihan datang dari iman dan iman membawa seseorang itu ke syurga.

12.Makanan dalam pinggan itu memohon rahmat bagi orang yang makan hingga habis langsung (tidak membazir).

13.Makan bersama barulah bersurai, kerana keberkatan itu ada dalam jemaah.

14.Kurang makan kuranglah dosa.

15.Menimbunkan dalam pekara berikut adalah dilarang iaitu menimbunkan gandum, barli, kismis, sekoi, lemak, madu lebah, keju, walnut dan zaitun.

16.Jangan minum sambil berdiri kecuali orang yang berpenyakit sengal pada paha dan pangkal paha.

17.Sarapan pagi pada waktu fajar (dinihari) ada berkatnya.

18.Ketika aku mikraj, tidak ada seorangpun malaikat yang tidak berkata, “Wahai Muhammad s.a.w. beritahu ummat mu supaya berbekam.

19.Siapa yang sakit selama 7 hari, maka ia adalah penghapus dosa selama 70 tahun.

20.Tidak ada sakit seperti sakit dalam mata (bukankah timbangan nikmat mata lebih berat dari ibadat 500 tahun) dan tidak ada kerunsingan seperti kerunsingan kerana berhutang.

21.Apabila Nabi s.a.w. menziarahi orang sakit, baginda biasanya berkata, “hindarlah (nyahlah) perdaya iblis, kekuatan itu dengan Allah, sembuh, dan disembuhkan, tidak ada yang menyembuhkan melainkan Engkau”.

Itulah antara sunah Rasulullah s.a.w.

2 ulasan:

  1. http://akubukankamu2011.blogspot.com/
    i follow u.. u follow me backk..okkk...heheh sweett lee blogg

    BalasPadam
  2. Terima kasih. Perkongsian yang bermanfaat :)

    BalasPadam