Selasa, Januari 18, 2011

Tips Menjadi Suami Isteri Soleh/Solehah

8 Tips Menjadi Isteri Solehah

Wanita dan isteri yang solehah merupakan idaman dan dambaan bagi setiap suami di dunia ini. Ajaran Islam telah pun menggariskan panduan dan peraturan iaitu menjauhi larangan dan mematuhi segala perintah Allah agar hidup kita sentiasa mendapat rahmat dan diberkati.

Begitu juga dalam kehidupan berumahtangga dan perkahwinan. Sesuatu perkahwinan itu akan terus kekal abadi jika pasangan suami-isteri tersebut menjalani hidup berlandaskan ajaran Islam. Oleh itu, pada blog post kali ini saya akan berkongsi dengan anda mengenai tips-tips yang boleh anda amalkan sebagai seorang isteri untuk menjadi seorang isteri solehah.

Berikut adalah tips-tips tersebut:

■ Jangan sesekali anda meninggikan suara anda kepada suami anda.

■ Dengar dengan penuh teliti dan sepenuh perhatian serta tidak berkata apa-apa (jika tidak ditanya) ketika suami anda sedang berbicara dengan anda.

■ Jalankan tugasan rumahtangga dengan penuh amanah.

■ Menjaga maruah keluarga dan status diri serta adab ketika berhadapan di khalayak ramai.

■Tidak mengaibkan atau “membuka pekung di dada” tentang cerita-cerita mengenai hal peribadi anda dan suami dengan rakan-rakan anda.

■ Sentiasa beri semangat dan motivasi kepada suami dalam kerjaya dan apa juga perancangan masa depan dia demi kebaikan bersama.

■ Tidak meninggalkan rumah tanpa izin suami anda terlebih dahulu.

■ Elakkan mencabar atau mengarah-arah suami anda untuk lakukan sesuatu perkara. Kaum lelaki ni, amat pantang jika ego mereka agak tercabar.

Itulah dia beberapa tips yang boleh anda cuba amalkan secara berterusan ketika melayari bahtera perkahwinan anda berdua.

“Renung-renungkan dan selamat beramal ….” (^_^)


10 Tips Menjadi Suami Soleh

* Mengambil tanggungjawab 100% memenuhi segala tuntutan nafkah zahir dan batin isteri.

* Memimpin dan menyelesaikan segala konflik yang timbul dengan membuat keputusan berdasarkan akal logik dan rasional. Bukan ikut perasaan. Yang ikut perasaan biasanya si isteri.

* Tidak menyakiti hati isteri. Wanita mempunyai hati yang sensitif dan mudah terasa serta merajuk. Oleh itu, anda jagalah hati isteri anda. Jangan berkasar atau ‘naik tangan’ dengan dia. ‘A big no-no’ ye kalau main ‘naik tangan’ ni.

* Membimbing dan mendidik isteri dengan penuh kesabaran. Sentiasa berdoa kepada Tuhan agar isteri anda menjadi seorang isteri yang solehah dan mempunyai iman yang teguh. Begitu juga untuk diri anda sendiri.

* Tingkatkan ilmu keagamaan dengan cara rajin-rajinkan diri ke surau atau masjid untuk mendengar ceramah dan tazkirah. Setelah pulang ke rumah, anda sampaikanlah pula ilmu-ilmu tersebut kepada isteri anda selepas anda berdua selesai solat berjemaah.

* Banyakkan membaca Al-Quran dan buku-buku agama.

* Kerapkan untuk bersolat berjemaah bersama isteri di rumah.

* Jangan sesekali memarahi isteri anda di hadapan khalayak ramai. Anda akan menjatuhkan maruahnya. Menjaga maruah isteri merupakan salah-satu tanggungjawab terbesar anda sebagai suami.

* Suami menjadi tempat rujukan buat isteri tak kira soal-soal berkaitan dunia mahupun akhirat. Lengkapkan diri dengan seberapa banyak ilmu yang mungkin.

Itulah dia beberapa tips yang dapat saya kongsikan khusus bagi anda seorang lelaki yang ingin menjadi seorang suami yang soleh InsyaAllah... (^_^)

2 ulasan:

  1. InsyaAllah saya akan ikut tips2 utk jadi isteri solehah..tq share tips ni..

    BalasPadam
  2. Jika sama-sama mengamalkan apa yang di tuntut oleh Islam dan hidup saling faham memahami, saling bantu membantu dan hormat menghormati, pasti setiap suami isteri itu hidup dengan aman dan bahagia. Insyaallah.

    BalasPadam