Isnin, Disember 13, 2010

Petua Membahagiakan Rumah Tangga Yang Hambar

Mengekalkan rumah tangga tidak semudah mendirikannya. Saban tahun ribuan pasangan yang mengambil keputusan untuk membawa haluan masing-masing. Lantaran ketiadaan persefahaman lagi dalam melayari bahtera perkahwinan. Kenapa ini harus terjadi ? Lumrahnya sebuah perkahwinan tidak lekang daripada diuji dengan pelbagai ujianan. kadang-kadang ujian yang tidak dapat diatasi akan mengakibatkan keretakan rumah tangga.

Untuk itu seorang isteri perlu mengambil pendekatan terbaik untuk memastikan cinta suami sentiasa mekar untuk diri mereka. Agar cinta yang kian hambar di antara mereka bersemi kembali.

Amalkan ini:-

1. MENGUCAPKAN UNGKAPAN CINTA Tunjukkanlah cinta anda secara lisan atau kata-kata yang manis. Selalulah katakan kepada pasangan anda kata-kata cinta dan sayang. Apabila kita mengucapkan kata-kata yang menunjukkan perhatian dan cinta, bererti memelihara dan menguatkan rasa cinta. Di samping itu, pujilah pasangan anda kerana dengan pujian akan dapat menambah rasa cinta di dalam hati.

2. MENUNJUKAN SIKAP SALING MENCINTAI Tunjukkanlah tingkah laku yang membuktikan rasa cinta anda. Selalulah bergandingan tangan, membelai dan berpelukan. Bermesra dan bergurau sendalah antara suami isteri. Penting juga bagi suami isteri bersentuh-sentuhan dengan lembut pada tangan pasangannya bagi membuktikan kasih sayang.

3. SEKSUAL / PEMAKAIAN Lakukan lah hubungan seksual antara suami isteri dengan penuh kasih sayang dan bertanggungjawab serta tidak mementingkan diri. Seks boleh mempereratkan hubungan jiwa. Pakaian juga amat penting, sesuaikan pakaian anda di rumah agar pasangan anda merasakan andalah pasangan yang terbaik di dunia ini.

4. SALING MEMBERIKAN PENGHARGAAN Berbicaralah tentang perkara-perkara yang disukai, nikmati dan hargai. Berikanlah pujian dan penghargaan apabila pasangan telah melakukan sesuatu yang menyenangkan hati.

5. BERUSAHA MEMBAHAGI RASA DAN MASA Jika suami atau isteri berada dalam sesuatu situasi, cubalah membahagikan rasa mengikut rasa pasangannya. Jika suami sedang gembira, maka tunjukkan rasa gembira, jika sedang berduka, tunjukan rasa simpati dan sebagainya. Bahagikan masa bercuti hanya berdua sahaja seperti anda berbulan madu dahulu. Ini penting kerana akan merapatkan lagi hubungan suami isteri seperti baru berkahwin.

6. SALING MEMBERIKAN MOTIVASI SECARA EMOSIONAL Hiburkanlah pasangan anda dan korbankanlah apa saja untuk pasangan anda. Hargailah maruah pasangan dan perhatikan perasaan dan berikan semangat dan dorongan kepadanya.

7. MEMBERI HADIAH Dengan memberikan hadiah akan mempereratkan kasih sayang dan terasa dihargai. Walaupun hadiah itu tidak mahal, tetapi jika diberi akan menggembirakan hati pasangan hidup kita. Walaupun perkara ini dianggap kecil bagi sesetengah orang tetapi jika selalu diberi perhatian akan meninggalkan kesan yang mendalam di lubuk hati pasangan kita. Tidak semestinya hadiah diberikan pada hari-hari tertentu seperti hari lahir, ulang tahun perkahwinan tetapi berilah jika ada kemampuan pada hari-hari biasa.

8. MENERIMA HAKIKAT PASANGAN HIDUP Terimalah kelemahan pasangan kita kerana tidak ada orang yang sempurna. Berbincanglah dengan baik dengan tidak menyakiti perasaan hati pasangan dan bersikap terbukalah dalam menerima hakikat diri masing-masing.

9. KERJASAMA YANG BAIK Cinta memerlukan perhatian dan waktu. Usahakanlah untuk menyelesaikan pekerjaan yang berat atau ringan bersama-sama dan tidak mementingkan tugas masing-masing. Dengan saling membantu dan meminta pertolongan, hubungan suami isteri akan terjalin dengan penuh kemesraan dan keriangan.

10. BERIKANLAH YANG TERBAIK UNTUK PASANAGAN HIDUP. Kadangkala di antara kita tidak ikhlas dalam memberikan sesuatu. Oleh itu, hendaklah memiliki sifat ikhlas dan hilangkan kecurigaan antara satu sama lain. Berusahalah untuk memberi yang terbaik untuk pasangan anda. Bagi isteri berusahalah untuk melayan suami dengan baik, dan bagi suami pula berusahalah untuk menjadi suami yang baik dan bertanggungjawab.

Di samping mengusahakan dari sudut zahir untuk mengekalkan kebahagiaan rumah tangga. Kita harus tidak melupakan usaha kita dari sudut rohani seperti sentiasa berdoa kepada Allah s.w.t. agar rumah tangga kita sentiasa bahagia. Amalkan juga ibadat-ibadat yang lain seperti berzikir, membaca al-Quran, solat malam, solat hajat, solat berjemaah bersama, puasa sunat dan sebagainya juga merupakan antara amalan penting untuk melahirkan rumah tangga yang bahagia. Apa bila kita mengutamakan keredhaan Allah s.w.t sudah semestinya Allah s.w.t akan memberikan kita keredhaan, kebahagiaan, keselesaan dan kesejahteraan yang tidak ternilai daripada-Nya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan