Rabu, Disember 08, 2010

Amalan Terbaik Dalam Hidup

Assalamualaikum

* Barang siapa yang berselawat tidak kiralah banyak mana hitungannya setiap hari akan dapat keberkatan dalam apa jua dengan syarat ia berusaha mencari keredhaanNya.

* Sesiapa yang berselawat 41 kali sehari, InsyaAllah akan dihindarkan daripada sifat tercela seperti hasad dengki, riak dan sebagainya dalam dirinya.

* Berselawat 33 kali sehari dapat menjernihkan hati, mudah memahami akan sesuatu ilmu yang diajarkan, di samping beroleh ketenangan fikiran.

* Allah s.w.t. akan hapuskan dosa-dosa kecil jika kita mengamalkan berselawat sebanyak 11 kali setiap kali selesai menunaikan solat fardu.

* Sewaktu menghadapi hidangan, Nabi membiasakan diri dengan mengambil makanan yang terdekat, kemudian baru di ambil hidangan yang lainnya sebagai simbolik kesopanan.

* Amalkan membaca selawat sebanyak 1000 kali sehari, InsyaAllah akandi kurniakan kebijaksanaan pemikiran. Di samping itu berusahalah untuk menerokai pelbagai ilmu.

* Sesiapa yang berniat mandi (untuk solat jumaat) kemudian memakai pakaian terbaik dan wangian, lalu solat jumaat, dosanya akan diampun hingga jumaat berikutnya.

* Sesiapa yang mengamalkan berselawat 11 kali setiap hari, dengan izin Allah s.w.t. dirinya akan lebih dihargai oleh orang lain.

* Nabi tidak pernah mencela makanan. Jika baginda suka, baginda makan dan sebaliknya baginda tinggalkan - Bukhari. Apatah lagi jika makanan itu pemberian orang lain.



1 ulasan:

  1. bermanfaat sekali ilmu yang diberikan

    makasih ya,,,

    semoga kita selalu diberi kemampuan untuk senantiasa berjalan dijalan yang diridhoi Allah. Ammin,,

    BalasPadam