Khamis, Januari 13, 2011

Jalan Keluar Bagi Setiap Kesulitan

Jika Allah menimpakan suatu kemudharatan [kesulitan, kesusahan, penderitan dan permasalahan] kepadamu, maka tidak ada yang dapat menghilangkannya selain Dia. Dan jika Dia mendatangkan kebaikan padamu, maka Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu. [ Al-An'am : 17 ]

Bagi orang-orang yang sedang mencari jalan keluar bagi setiap kesulitannya, ada 3 cara yang disebutkan Allah dalam firmanNya, jika kita menghendaki perubahan atau perbaikan dalam hidup :

1. Bertaubat - Hentikan perbuatan buruk seraya mohon ampun pada Allah atas kemaksiatan yang dilakukan yang menyebabkan tidak adanya perlindungan dan pertolonganNya.

2. Kembali mengimani Allah - Percayakan segala sesuatu Allah yang mengatur dan apapun yang terjadi pada kehidupan kita, itulah yang terbaik menurut Allah.

3. Beramal sholeh - Melangkah bersama langkah-langkah orang sholeh, menjauhkan diri dari maksiat supaya yang berat diringankan Allah, yang sulit dimudahkan Allah dan yang buntu dicarikan jalan keluarnya bagi Allah.  Kerana sesungguhnya syafaat hanya milik Allah semata.

“Dilipatgandakan azab untuknya [para pelaku kemaksiatan dan kezaliman] pada hari kiamat nanti dan kekal di dalamnya kecuali orang-orang yang bertaubat, beriman dan beramal sholeh.  Maka mereka itulah orang yang Allah gantikan keburukan dengan kebaikan.  Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Al-Furqan 69-70).

Wallahu A’lam......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan