Ahad, Januari 16, 2011

Amalan Untuk Hidup Lebih Sihat

Pernahkah anda terfikir bagaimana nenek moyang kita terdahulu hidup lebih sihat, jarang dihinggapi penyakit, kuat daya tahan tubuh badannya, cergas dan tegap ototnya serta lebih panjang jangka hayatnya berbanding dengan kita yang hidup pada zaman serba maju serta lebih canggih kemudahan perubatannya?

Salah satu amalan yang menjadi rutin nenek moyang kita dahulu ialah mengamalkan pengambilan rempah ratus dalam sajian harian mereka. Jika anda ingin hidup lebih ceria, punya tubuh yang lebih sihat dan menawan, sentiasalah mengamalkan penggunaan rempah ratus dalam sajian harian anda, dan lihat kuasa ajaibnya sebagai penyembuh.


■KAYU MANIS

Khasiat : Ujian klinikal menunjukkan bahawa kayu manis adalah rempah yang aktif,menambah glukos dan mencegah lebihan kandungan gula dalam darah.

Penyediaan : Jadikan serbuk kayu manis sebagai bahan campuran dalam hidangan pagi seperti kopi,teh,sup atau bijirin. Amalkan satu sudu sehari.

Juga dapat menghindarkan tubuh daripada kesejukan. Kayu manis dalam sajian boleh melancarkan peredaran darah dan membantu mengatasi masalah suhu badan yang rendah.


■JINTAN MANIS

Khasiat : Kajian di Jerman mendapati minyak daripada jintan mengandungi carminative (gas pelega) untuk melegakan masalah kembung dan sakit perut.
Penyediaan : Masukkan 1 sudu serbuk jintan ke dalam omelette,coleslaw atau kek buah-buahan.Untuk mengubati masalah pencernaan (dypepsia) campurkan jintan dengan minyak pepermint dalam ramuan.

Juga boleh meredakan batuk – berkesan meredakan batuk dan sakit kerongkong. Masukkan 2 sudu jintan ke dalam 2 cawan air dan biarkan selama 2 minit. Kemudian campurkan madu dan sedikit air panas sebelum diminum.


■LADA HITAM

Khasiat : Lada hitam dipercayai boleh melegakan masalah kerap membuang air kecil.Ia juga mengandungi thermogenic yang menggalakkan kadar metabolik.
Penyediaan: Taburkan serbuk lada hitam dalam hidangan ,sama ada hidangan steak ataupun salad.


■HALIA

Kelebihan : Gingerols sebagai komponen aktif dalam halia menyekat cyclooxygenase iaitu enzim yang bertindak balas kepada penyakit radang.
Penyediaan : Sedia satu cawan teh panas yang dicampurkan dengan 2 sudu serbuk halia. 2 sudu halia kering juga boleh dijadikan sebagai bahan campuran dalam pai,roti atau kek.

Halia membantu menyeimbangkan kandungan gula dalam darah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan