Sabtu, November 13, 2010

Merawat wajah

MENJAGA kebersihan wajah perlu menjadi rutin harian remaja. - Gambar hiasan

Jerawat adalah masalah yang dihadapi sebahagian besar remaja sekarang. Lebih-lebih lagi, apabila parut jerawat meninggalkan kesan pada wajah.

WAJAH adalah bahagian yang sering menjadi perhatian, khususnya wanita. Untuk tampil memiliki wajah yang halus dan sihat, kita seharusnya menjaga kulit wajah sejak dari awal lagi atau sebaik-baiknya sejak dari usia belasan tahun.

Aktiviti harian biasanya memerlukan setiap daripada kita bergerak aktif dalam melakukan pelbagai aktiviti. Hal itu menyebabkan mereka sering terdedah dengan debu dan cahaya matahari yang terik.

Disini disenaraikan beberapa tip bagi merawat wajah :

1. Basuh muka  - Seelok-eloknya basuh muka setiap hari dengan menggunakan pembersih wajah yang bersesuaian dengan kulit wajah anda.  

Elakkan membasuh wajah ketika anda berpeluh. Ia bertujuan bagi mengelakkan wajah anda ditumbuhi panau. 

Setiap kali bangun tidur, selepas melakukan aktiviti dan sebelum tidur adalah masa yang paling sesuai untuk remaja membersihkan wajah. 

Bagi yang memiliki kulit wajah berminyak, seelok-eloknya anda gunakan pembersih wajah yang mengandungi benzoil peroksida atau asid salisilik bersama penyegar.  Sementara untuk mereka yang memiliki kulit kering atau normal, sebaiknya menggunakan pembersih wajah yang lembut.

2. Gunakan krim pelindung matahari  - Umumnya, aktiviti luar yang dilakukan menyebabkan remaja sering terdedah di bawah sinaran matahari yang terik. Justeru, bagi mengelak pendedahan sinar matahari secara langsung yang boleh merosakkan kulit, gunakan krim pelindung matahari yang sesuai dengan tempoh waktu anda mendedahkan kulit wajah pada sinar mentari. Lagi lama anda terdedah pada sinar matahari, maka lebih tinggi SPF bagi krim pelindung yang digunakan.


3. Rawat kulit setiap hari  - Bagi remaja yang tidak menghadapi sebarang masalah kulit, tugas menjaga wajah akan menjadi lebih mudah. Mereka hanya perlu melakukan perawatan wajah iaitu pembersihan dan penyegaran pada setiap hari.

Jika kulit anda cenderung berjerawat, ada baiknya melakukan rawatan tambahan seperti berikut:

* Gunakan masker untuk jerawat seelok-eloknya seminggu sekali. Fungsinya untuk membuang lebihan lemak dan mengecilkan pori-pori (khusus untuk kulit berminyak).

* Menggunakan ubat jerawat yang sesuai dan pakai hanya pada bahagian wajah yang ditumbuhi jerawat.

* Perawatan Jerawat adalah masalah yang dihadapi sebahagian besar remaja sekarang. Lebih-lebih lagi, apabila parut jerawat meninggalkan kesan pada wajah.

* Aplikasikan krim antijerawat yang mengandung benzoil peroksida, asid glikolik dan asid salisilik ke bahagian yang bermasalah.

* Gunakan krim malam yang menghilangkan noda bekas jerawat.

* Pada waktu pagi, jangan lupa menggunakan krim pelindung matahari bebas minyak di seluruh wajah.

* Hindari daripada memicit atau menggaru wajah dengan menggunakan jari. Dalam kuku dan jari kita terdapat banyak kekotoran yang tidak diketahui dan ia boleh merosakkan wajah.

* Banyaklah minum air putih.

* Jika anda memiliki parut jerawat yang ketara, atasi masalah tersebut dengan menggunakan krim atau bedak asas.

* Jangan menggosok wajah. Kulit yang berjerawat adalah kulit yang mengalami iritasi. Jika anda menggosoknya, ia akan pecah dan pori-pori akan membesar.

* Jika masalah jerawat sudah sampai ke tahap teruk, segera berjumpa doktor bagi mengatasi masalah tersebut.

* Sebelum tidur malam, oleskan limau nipis atau tomato pada wajah dan bersihkannya pada keesokan hari. Ia boleh mengecutkan jerawat.  


Tiada ulasan:

Catat Ulasan