Jumaat, November 12, 2010

Petua Untuk Hidup Tenang dan Bahagia

1. Cinta
Hiduplah dengan cinta. Mencintai hidup, mencintai sesama dan seluruh alam semesta akan membuat kita terasa lebih hangat dan indah luar biasa.

2. Hormat
Memberi dan menerima, menjadi suatu perkara yang semestinya kita lakukan dalam kehidupan. Salah satunya memberikan rasa hormat kita pada orang lain. Membuat orang senang itu menyenangkan.

3. Bersyukur
Tidak ada yang lebih indah daripada kata hidup. Berterima kasihlah bahawa Allah s.w.t. yg telah memberikan hidup pada kita. Mari jadikan hidup kita ini penuh syukur.

4. Bahagia
Orang yang bahagia selalu menunjukkan senyumnya yang paling manis. Bukankah memberi senyuman itu suatu ibadah?

5. Memaafkan
Ramai orang stress kerana tidak sanggup memaafkan dirinya sendiri dan orang lain. Hidupnya penuh dengan kemarahan, yang akhirnya membuat dia tertekan. Padahal jika kita menjadi seorang pemaaf lebih menyenangkan.

6. Kejujuran
Hidup tanpa kejujuran seperti nelayan yang selalu menambat jala sebelum terjun ke laut. Jujur mampu membuat hidup kita lebih ringan, tidak ada beban untuk menutupi kebohongan yang kita lakukan.

7. Ketulusan
Jika kejujuran membuat hidup kita lebih ringan, ketulusan membuat hidup kita lebih mantap.

8. Kepekaan
Suatu keajaiban yang diberikan Allah s.w.t. pada kita adalah hati. Dengan hati, kita berasa sedih dan senang, dan juga mampu memilih kebenaran.

1 ulasan: